سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوشمزه ها

آپنه خواب درمان

آپنه خواب ،آپنه خواب در کودکان،آپنه خواب درمان،آپنه خواب مرکزی،آپنه خواب یعنی چه،آپنه خواب و درمان آن،آپنه خواب نوزاد،آپنه خواب طب سنتی،آپنه خواب دلیل،علت آپنه خواب،درمان آپنه خواب در کودکان،علائم آپنه خواب در کودکان،علت آپنه خواب در کودکان،آپنه خواب کودکان،روش درمان آپنه خواب در کودکان،آپنه خواب درمان دارد،درمان آپنه خواب مرکزی،درمان آپنه خواب چیست

آپنه خواب

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آپنه خواب و علائم و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آپنه ی خواب یک نوع اختلال خواب جدی است و هنگامی رخ می دهد که تنفس آن شخص در حین خواب منقطع می شود. کسانی که آپنه ی خواب آنها درمان نشده است ممکن است به صورت مکرر تنفس آنها در حین خواب قطع شود، گاهی اوقات حتی ممکن است به صد مرتبه نیز برسد. این به این معنی است که مغز و سایر اجزای بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند.


آپنه خواب چیست

وقفه? تنفسی درخواب یا قطع تنفس در خواب’ یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها به آپنه (apneas) نامیده می‌شود. آپنه‌ها «معمولاً» بین 10 تا 30 ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، آپنه‌ها می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد، هر کدام از آنها می‌تواند تا 2 دقیقه نیز به طول انجامد، خود فرد معمولاً از آنها مطلع نمی‌گردد. آپنه‌ها می‌توانند باعث شوند که فرد نتواند به خوبی در طول شب به خواب رود، و همین امر باعث می‌شود که افراد مبتلا به آپنه خواب در طول روز کمتر به حالت آماده باش قرار گیرند، این می‌تواند به حوادث غیرقابل جبرانی در طول روز منجر شود. افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، تا هفت برابر بیشتر از افراد عادی در تصادفات وسایل نقلیه موتوری دخیل می‌باشند. همچنین خطر ابتلاء به فشار خون بالا در افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، بیشتر می‌باشد. وقفه? تنفسی درخواب به طولانی یا نامنظم شدن فاصله زمانی دم و بازدم گفته می‌شود. این ناهنجاری بخصوص در سالمندان و افراد چاق سبب بروز اختلال جدی در خوابیدن می‌شود. آپنه خواب عبارتست از وقفه تنفس بیش از 10 ثانیه ضمن خواب، سه نوع آپنه تقسیم بندی شده است. آپنه می‌تواند انسدادی باشد یعنی در اثر انسداد در راههای هوایی فوقانی بوجود آید، می‌تواند مرکزی بوده یعنی به علت مشکلات مغزی ایجاد شود و همچنین می‌تواند مختلط باشد.

آشنایی با آپنه خواب

هنگامی که در مورد آپنه خواب فکر می کنید فکر کنید می خواهید غواصی کنید و فقط یک لوله تنفسی دارید. همسرتان می تواند به اعماق اقیانوس برود اما شما باید هر 30 ثانیه برای هوا به سطح آب بروید. فقط شما زیر آب نیستید، خواب هستید و دستگاه تنفس معیوب بدن شماست. آپنه خواب یک اختلال مزمن است که در هنگام خواب باعث مکث در تنفس می شود. دکتر کریس وینتر (نویسنده روش خواب: چرا خواب شما قطع می شود و چطور می توان آن را رفع کرد) می گوید: “مغز شما باید بین تنفس و خواب تصمیم گیری کند.” اگر آپنه خواب دارید، تنفس شما صدها بار در طول شب متوقف شود بنابراین رسیدن به وضعیت خواب عمیق را دشوار می کند. حتی ممکن است چند بار بیدار شوید. نتیجه چیست؟ شما خواب کافی نخواهید داشت یا حداقل خواب خوب نخواهید داشت. آپنه خواب یک بیماری جدی است و در طول زمان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و غیره را افزایش دهد. اما خبر خوب این است که درمان هایی نیز موجود است. در اینجا، نه چیز که باید درباره آپنه خواب بدانید ذکر شده است.

انواع آپنه خواب

آپنه ی انسدادی خواب (OSA) : این نوع آپنه رایج تر از نوع دوم است و ناشی از انسداد راه تنفسی است. این نوع آپنه وقتی ایجاد می شود که بافت نرم پشت گلو در طول خواب می افتد. آپنه ی خواب مرکزی: بر خلاف OSA، در این نوع آپنه، راه تنفسی بسته نمی شود اما به علت بی ثباتی در مرکز کنترل تنفسی، مغز نمی تواند به ماهیچه ها علامت بدهد که تنفس کنند. سندرم آپنه ی خواب مختلط: این نوع آپنه وقتی ایجاد می شود که یک شخص هم آپنه ی خواب انسدادی و هم آپنه خواب مرکزی را داشته باشد.

آپنه خواب و چاقی

در حالی که آپنه مرکزی خواب ممکن است به علت مشکلات پزشکی (مانند اختلالات قلب) و داروهای خاص (مانند opioids) اتفاق بیفتد، آپنه انسدادی خواب اغلب بر روی افرادی که اضافه وزن دارند، تاثیر می گذارد. در واقع، با توجه به بررسی های موسسه ملی قلب ، ریه و خون، نیمی از افراد مبتلا به OSA دارای اضافه وزن هستند. بعضی از کارشناسان معتقدند افرادی که اضافه وزن دارند بافت اضافی در ناحیه دهان و گلو دارند که راه تنفسی را مسدود می کند. اگرچه تمام افراد مبتلا به آپنه خواب اضافه وزن ندارند، اما از دست دادن وزن اضافی علائم را کاهش می دهد. عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به آپنه انسداد خواب را افزایش بدهند عبارتند از: داشتن لوزه های بزرگ و یا راه تنفسی باریک، داشتن یک عضو خانواده با آپنه خواب، سیگار کشیدن، مصرف الکل و گرفتگی بینی.

نشانه های آپنه خواب

علائم آپنه انسدادی خواب شامل خواب آلودگی بیش از حد در طول ساعات بیداری است همچنین خروپف با صدای بلند علامت دیگری از آن است، و شریک بستر شما ممکن است برای اولین بار متوجه این مشکل شود سردرد در صبح و خشکی دهان نیز می‌تواند یکی از علائم باشد چاقی نیز در افراد مبتلا به آپنه خواب رایج می‌باشد، اما همه این افراد مبتلا به آپنه خواب، اضافه وزن ندارند. سرجمع و به طور خلاصه خشکی دهان و گلو هنگام برخاستن از خواب، خستگی و خواب آلودگی در طی روز، سردرد هنگام برخاستن از خواب، تغییر در خلق، کاهش میل جنسی، اشکال در تمرکز و یادگیری، تحریک پذیری، کاهش توان یادگیری، تغییر شخصیت، احساس خستگی و افسردگی در طی روز، خرخر با صدای بلند، خواب شبانه‌ای که باعث تجدید قوا نشود، سوزش سر دل، تعریق شدید هنگام خواب، تکرار ادرار در شب، افزایش سریع وزن و بی خوابی از علایم آن است.

علائم آپنه خواب

خرپف بلند، که معمولا بیشتر در آپنه ی خواب انسدادی رخ می دهد

تنفس منقطع در طول خواب که شخص دیگری شاهد آن است

از خواب پریدن همراه با تنگی نفس، که به احتمال زیاد نشان دهنده ی آپنه ی خواب مرکزی است

بیدار شدن همراه با خشکی دهان و گلو درد

سردرد صبحگاهی

بی خوابی

پر خوابی در طول روز گلو درد

نداشتن تمرکز

بد خلقی

تشخیص آپنه خواب

انجام یک معاینه فیزیکی برای تشخیص آپنه خواب لازم می‌باشد، پزشک شما برای تشخیص داخل دهان و گلو شما را بازدید می‌کند. خروپف یا احساس بیش از حد خواب آلودگی در طول روز. مطالعه خواب برای تأیید تشخیص نیاز می‌باشد؛ مطالعات خواب باید به طور سنتی در یک مرکز خواب در شب انجام گیرد، اما با این حال، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برای تشخیص و مطالعات خواب گاهی اوقات در خانه نیز با استفاده از بعضی تجهیزات انجام پذیر می‌باشد. در مراکز خواب، سنسورهایی بر روی انگشت، پوست سر و قفسه سینه قرار می‌گیرد که هر کدام از آنها وظایفی به عهده دارند که به شرح زیر می‌باشد: حسگرهایی که بر روی پوست سر قرار می‌گیرد امواج مغزی را برای اندازه‌گیری اینکه چه مدت طول می‌کشد تا بیمار به خواب رود، و چه مدت طول می‌کشد تا وارد مراحل مختلف خواب شود و اغلب چگونه در طول شب از خواب بیدار می‌شود را شناسایی می‌کند. حسگری که در انگشت قرار می‌گیرد سطح اکسیژن در خون را اندازه‌گیری می‌کند. حسگرهایی که بر روی قفسه سینه قرار گرفته، نرخ ضربان قلب و تنفس ثبت می‌کند، و همچنین اینکه چگونه باعث قطع تنفس در بیمار می‌شود را بررسی می‌کند. همچنین حسگری که در داخل سوراخ‌های بینی قرار می‌گیرد فقط برای اندازه‌گیری جریان هوا می‌باشد.