سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوشمزه ها

قرص های اکستازی چیست

 قرص اکستازی ،قرص اکستازی ویکی پدیا،قرص اکستازی ویکی،عکس قرص اکستازی،قرص های اکستازی،عوارض قرص اکستازی،انواع قرص اکستازی،قیمت قرص اکستازی،خرید قرص اکستازی،فروش قرص اکستازی،قرص اکس ویکی پدیا،عکس قرص های اکستازی،قرص های اکستازی چیست،عوارض قرص های اکستازی،انواع قرص های اکستازی،درباره قرص های اکستازی،اسامی قرص های اکستازی،عوارض مصرف قرص اکستازی

قرص اکستازی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قرص اکستازی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.اِکستازی (یا 3و4 متیلن‌دی‌اکسیدمتاآمفتامین: اختصاراً MDMA) دارویی از گروه آمفتامین و فنتیل‌آمین است. ام‌دی‌ام‌ای در بین عموم مردم بیش‌تر با نام اِکستازی (EX یا XTC) شناخته می‌شود. MDMA باعث افزایش آزاد سازی «سروتونین»، «دوپامین» و «نورآدرنالین» در سیناپس و مهار باز جذب آنان میگردد. قرص اکس شادی‌آور است و احساس صمیمیت با دیگران را به وجود می‌آورد و اضطراب فرد را کاهش می‌دهد. سازنده? این قرص الکساندر شولگین آمریکایی بود که آنرا در سال 1976 جهت درمان برخی اختلالات روانی ساخته بود. او در 2 ژوئن 2014 در سن 88 سالگی درگذشت.

قرص اکستازی چیست

نام علمی اکستازی “متیل دی اکسی مت آمفتامین” یا MDMA است که یک ماده ترکیبی روان‌گردان با ساختار شیمیایی مشابه ترکیبات آمفتامین‌ها و توهم‌زاها می‌باشد و به‌طور مصنوعی ساخته می‌شود. این ماده با نام‌هایی چون اکس، اکستاسی، اکستازی، XTC ، آدم و قرص‌های شادی‌بخش در میان جوانان و نوجوانان شناخته شده است. اکس چیست قرص‌های اکس، ترکیب جدید نیست. نخستین بار در سال 1912 یک شرکت داروسازی آلمانی به‌نام مرک، با هدف ساخت ترکیباتی برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، این ماده را تولید کرد. اما به علت عوارض ناشی از آن، تا اواخر ده? 1970 از رده خارج شده و استفاده از آن به تعویق افتاد. در این زمان، روان‌شناسان و روان‌پزشکان، MDMA را داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی، معرفی کردند که باز مصرف آن ممنوع شد. این محصول در ده? 1980 از انبار کارخانه‌ها خارج شد و مورد استفاده متقاضیان خیابانی خود قرار گرفت. در سال 1985، دولت آمریکا، مصرف این ترکیب را ممنوع اعلام کرد و مطالعات انجام شده در مورد حیوانات آزمایشگاهی در سال 1986، آثار مخرب قرص‌های اکس را بر سیستم عصبی نشان داد. اما هم‌چنان این ماده در میهمانی‌های شبانه به‌عنوان نوع جدیدی از مواد مخدر مورد استفاده قرار گرفت. اکس خالص، پودری سفید متشکل از کریستال‌های ریز است. از این پودر بوی کپک به مشام می‌رسد. در صورت وجود ناخالصی، اکس به‌رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای نیز دیده می‌شود.

شکل قرص اکستازی

اکستازی به صورت قرص‌های خوراکی، آدامس‌های جویدنی، کپسول و مواد تدخینی و ترزیقی است. در حال حاضر نیز امکان ساخت این قرص ها در آزمایشگاه های غیرقانونی و زیرپله ای داخلی وجود دارد که البته با توجه به ترکیب مواد اضافی غیراستاندارد، مصرف آن دارای عوارض شدیدتری خواهدبد. در بین‌ مصرف‌ کنندگان‌ موادمخدر گروه‌ مصرف‌ کننده‌ اکستازی‌ و گروه‌ مصرف‌ کننده‌ آمفتامین‌ و اکستازی‌ بیش‌ از سایر گروه‌ها به‌ موسیقی‌ علاقه‌ نشان‌ می‌دهند. همچنین‌ در بین‌ این‌ دو گروه‌ رفتن‌ به‌ میهمانی‌های‌ خانگی‌ شیوع‌ بیشتری‌ دارد.

تاریخچه قرص اکستازی

قرص اکستازی نخستین بار در سال 1914 توسط شرکت داروسازی « مرک » (Merck ) در آلمان ساخته شد و به عنوان داروی ضد اشتها و لاغری به ثبت رسید اما درآن زمان وارد بازار نشد و استفاده از آن تا اواخر دهه 1970 به تعویق افتاد . در این زمان اکستاسی به عنوان درمان اختلالات روانی و عاطفی توسط پزشکان و روان‌پزشکان معرفی شد و در سال 1980 در دسترس متقاضیان قرارگرفت . به ویژه این دارو جهت استفاده سربازان آلمانی در جنگ جهانی اول به کاررفت که بعدها با شناخته شدن آثار مخرب و خطرات روحی بسیار زیاد آن از چرخه مصرف خارج‌شد . طی این مدت قربانیان و تلفات زیادی برجای گذاشت . در این باره معروف است که می‌گویند: « سربازان آلمانی را دوباره قربانی کردند . یک بار وقتی مجبورشان کردند برای فتح دنیا سینه‌هاشان را آماج گلوله کنند و یکبار وقتی برای درمان آسیبهای روانی جنگ ، آنها را به خوردن داروهای توهم‌زا واداشتند داروهایی که می‌توانست هراس شبهای جنگ و فریادهای همسنگرهای زخمی را از یاد ببرد و در مقابل چنان نشاطی را به بیماران جنگی بدهد که انگار هرگز گرفتار جنگ و خونریزی نشده‌اند .» به هر حال بعد از مشخص شدن آثارسؤ مصرف قرصهای اکستاسی تولید و توزیع و مصرف آنها غیرقانونی اعلام شد. سال 1985 دولت آمریکا مصرف این ماده را ممنوع کرد و در سال 1986 مطالعات انجام‌شده روی حیوانات آزمایشگاهی آثار مخرب اکستاسی را روی سیستم عصبی نشان داد .در سالهای اخیر مصرف آن در آمریکا در پارتیهای شبانه مرسوم به ریو افزایش یافته است و در کشور ما نیز در پدیده‌ای مشابه به نام اکس‌پارتی مصرف آن دچار افزایش گشته است.

خطرات مصرف قرص اسکتازی

برای برخی افراد، اکستازی می تواند اعتیاد آور باشد. یک نظرسنجی از مصرف کنندگان جوان و میانسال اکستازی نشان داد که 43 درصد از کسانی اکستازی مصرف میکنند، معیارهای وابستگی داشتند، که با ادامه مصرف، علیرغم آگاهی از آسیب های فیزیکی و روانی، اثرات ترک و تحمل (یا کاهش واکنش) این وابستگی مشخص شد، و 34 درصد معیارهای سوء مصرف مواد داشتند. تقریبا 60 درصد از مصرف کنندگان اکستازی، علائم ترک از جمله خستگی، از دست دادن اشتها، احساس افسردگی و مشکل در تمرکز را گزارش کردند .

قرص اکستازی تقلبی

بررسی‌ها نشان داده که بیشتر قرص‌های نشاط آور مهمانی که با نام اکستازی فروخته می‌شود حاوی مواد محرک دیگر که خطرناک تر و ارزان تر هستند می‌باشند که ساختشان از خود اکستازی ارزان تر است. از این رو برخی مصرف کنندگان برای کم کردن آسیب های موجود ماده خود را با کیت مخصوص تست می‌کنند.

مشکلات عصبی مصرف قرص اکستازی

مشکلات عصبی تحقیقات روی حیوانات مصرف اکستازی را با آسیب های طولانی مدت به نورون هایی که در خلق و خوی، تفکر و قضاوت دخیل هستند، مرتبط می سازند. مطالعه ای در نسل های غیر انسانی نشان داد که تنها 4 روز مصرف اکستازی باعث آسیب به پایانه های عصبی سروتونین میشود که 6 تا 7 سال بعد مشخص میشود. در حالی که عوارض عصبی مشابه، به طور قطع در انسان نشان داده نشد، تحقیقات حیوانی فراوان نشان می دهد که خواص آلوده کننده اکستازی نشان می دهند که اکستازی ماده بی خطری برای مصرف انسان نیست .

قرص اکستازی چگونه تولید می شود

اکس یک ماده ترکیبی است و مثل حشیش، تنباکو یا تریاک از گیاه گرفته نمی‌شود، بلکه یک ماده شیمیایی است که در آزمایشگاه به‌طور غیرقانونی تولید می‌شود. تولیدکنندگان این قرص، مواد شیمیایی گوناگون را به آن اضافه می‌کنند از جمله کافئین، دکسترومتورفان (شربیت ضد سرفه)، آمفتامین و حتی کوکائین. بنابراین درجه خلوص قرص‌های اکس همواره مورد سوال است. این آزمایشگاه‌ها بیشتر در اروپای غربی به‌ویژه کشورهایی مثل هلند و بلژیک قرار دارند. در ایالات متحده نیز چند آزمایشگاه در این زمینه فعالیت می‌کنند. اخیراً نیز سندیکای اسرائیل بازار این ماده را به دست گرفته و منبع اصلی توزیع قرص در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود.

میزان استفاده از قرص اکستازی

موسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر، نظر سنجی نظارت بر آینده که توسط دانشگاه موسسه میشگان برای تحقیقات اجتماعی انجام میشود، را تأمین مالی میکند. در سال 2010 ، 4 ? 6 درصد از دانش آموزان کلاس 12 و 4 ? 7 درصد از دانش آموزان کلاس دهم و 2 ? 4 درصد از دانش آموزان کلاس هشتم، گزارش دادند که در سال گذشته اکستازی مصرف کرده اند. در سال 2000 ، 8 ? 2 درصد دانش آموزان کلاس 12 ، 5 ? 4 درصد از دانش آموزان کلاس دهم و 3 ? 1 درصد از دانش آموزان کلاس هشتم، اظهار داشتند که از اکستازی استفاده کرده اند. دانشجویان آمریکایی آفریقایی آمریکایی در بررسی MTF سال 2010 ، به میزان قابل توجهی نسبت به دانشجویان سفیدپوست و اسپانیایی کمتر از اکستازی مصرف میکردند . در سال 2010 ، اداره کل سوء مصرف مواد مخدر و خدمات بهداشت روانی، نتایج تحقیقات ملی مصرف مواد مخدر و سلامت سال 2010 را منتشر کرد. در میان افراد 12 تا 49 ساله، میانگین سنی برای اولین بار مصرف اکستازی، 19 ? 4 سالگی بود. در سال 2010 ، حدود 695000 آمریکایی در سن 12 سالگی و بالاتر، در حال حاضر (یعنی ماه گذشته) مصرف کننده مواد مخدر اکستازی بودند، به این معنی که آنها طی ماه قبل از مصاحبه تحقیق، یک بار اکستازی مصرف کرده اند. برآورد مصرف فعلی در سال 2010 مشابه سال 2009 است. میزان استفاده از اکستازی در میان جوانان 12 تا 17 ساله در سالهای 2004 تا 2007 ، 0 ? 3 درصد کاهش یافت، اما در سال 2009 و 2010 ، 0 ? 5 درصد افزایش یافت. به طور کلی برآورد سوء مصرف مواد بدین شرح است:در سال 2010 دسته مواد مخدر غیرقانونی با بیشترین تعداد مصرف کننده فعلی در میان افراد 12 ساله یا بالاتر، استفاده از ماری جوانا ( 2 ? 4 میلیون) بود، و پس از آن سوء مصرف داروهای ضد درد ( 2 میلیون)، آرام بخش ( 1 ? 2 میلیون)، اکستازی ( 0 ? 9 میلیون )، مسکن ( 0 ? 8 میلیون) و کوکائین و محرک ها ( هر کدام 0 ? 6 میلیون ).